Alla inlägg under juni 2015

Av Carina Gustafsson - 23 juni 2015 21:06

En sväng till Dalarna i midsommartid <3 ... faktiskt för första gången även om jag varit där vid flera tillfällen. Tog det lilla lugna i trafiken, för det tycktes som alla var på väg uppåt. Stannade och sträckte på benen, drack kaffe och tog givetvis en och annan cache. Första stoppet var Brahehus (såg inte kvinnan som oxå fotograferade på plats förrän vi kom hem och kollade fotona).

 

Östgötaslätten bjöd på historisk spännade platser som dess CO hade tagit vara på och visat. runstenar, danskar o svenskar som krigat och dessa underbara vinbärssnäckor. De är inte vanliga där vi bor, men en dam hade tagit hem några stycken från Öland och sedan har de levt kvar i en dunge i Lammhult. Tog hem ett par till min trädgård för några år sedan, men de försvann tyvärr. Det är väl dessa man gör Escargot på, men jag vet inte om jag vill smaka?!

 

Några gånger har jag åkt förbi Kopperberg, men aldrig stannat upp för att se dess centrum etc. Vi blev glatt överraskade av ett så fint tingshus, som numera används som turistbyrå (eller kanske rent av båda?). Kyrkan var också fantastiskt häftig, glömde ta foto, men stilen var ungefär i samma stil som tingshuset.

 

På backen hittade vi ett slängt, tomt plopppapper (det blev många P), men sånt hann vi inte med nu, haha, utan vidare mot Dalarna.

Den HÄR undergången känns säkert igen!!!

 

Midsommarafton fylldes med fågelsång, regnskurar, cacher, shopping, sill & potatis hos svärfar i Säter, romantisk promenad i Säterdalen. Säterdalen vill jag hemskt gärna rekommendera. Om ni ändå ska besöka den populära "Fasta paviljongen", så ta ett besök i Säterdalen också =) Det kom fram en man till oss som frågade; "Var inte ni nyss i Åsgårdarna"? "Jajemän, vi är lite överallt, svarade jag". Gav inte någon energi på att berättade VARFÖR vi tycktes vara överallt, ha!

Vi satte ut mot kärleksudden och vi blev inte besvikna. Det var en rofylld vik där två sångsvanar låg på ägg. Gräsänderna hade redan fått sina ungar och de följde sina föräldrar som små pilar. Spruthuset, som ni ser på bild (som faktiskt var ett pumphus) låg inte i samband med kärleksudden/stigen. Den låg ett stycke från samället där Jussi Björling ligger begravd. (På Stora Tunas kyrkogård). MEN vi tyckte det var ett roligt och "lämna till fantasin" ord ...

I Säter, förutom det nämnda så rätade vi ut några DNF:er som vi hade samlat på oss sen sist, tittade till "Fasta" så att den fortfarande var "öppen"...

 

Ett del av "Fasta paviljongen"!

 

Kan det bli billigare? MAXI i Borlänge.

 

Mycket fint i Säterdalen att välja på!

 

Valde att INTE bestiga denna backe idag! Förresten fanns det ingen "BURK" på just detta ställe, annars hade vi förmodligen knatat upp  =)


  

Midsommardagen är då man firar!!! hos våra vänner i Rälta utanför Insjön. Från Säter satte vi upp mot Clas Olsson för att kolla om vi kunde göra några fynd innan den trevliga festen började. Väl framme i Rälta blev det grillat och sedan fika i mycket trevligt sällskap. Sen blev det dax för majstångsresningen. Vädret började bra, men det mörknade i horisonten. Efter ca halva resningen släppte himlen lös!!! Masarna och spelemännen, inklusive skådisen Stefan Ljungqvist höll minen och gjorde stordåd i ösregnet. INGA sura miner här inte =)

 

 

 

 

På söndagen var det dax att köra hemåt. Svängde förbi Säter för att säga ett ordentligare "hejdå" till svärfar. Trafiken hade nu vänt och börjat köra söderut istället, men vi tog det lugnt. Vi var trötta, men stannade på några ställen för att logga en och annan cache. Hittade en vars namn lät mycket intressant. Vi stannade till och gick en bit i kanten av en åker tills vi kom fram till platsen. Fattade inget först, men Uffe sa; "Här är ju fullt med kadaver!!!" Platsen visade alltså att flera kor aldrig blivit nergrävda - utan hade bara slängts ut i skogen.

Vi mådde lite illa, men andra sidan är det ändå intressant att se hur det kunde gå till förr och jag HOPPAS att det inte sker idag!

  

Slutet gott, allting gott. Vi avslutade först med en kvällspromenad i Askersund och till sist en lite längre strandpromenad i Gränna.

Hoppas att alla haft en så underbar och fin midsommar som vi haft =)


Av Carina Gustafsson - 17 juni 2015 11:20

Nu har det gått några dagar sedan jag bloggade och det beror främst på en sak - VÄDRET (igen), fast den här perioden har ju varit superskön att cacha i. Vi får börja från förra helgen då målet var GLASS i Karlshamn. Vi körde över Växjö-Tingsryd och ner på 29:an till Karlshamn, avnjöt vår glass och därefter togs en rejäl citypromenad i den vackra kuststaden. Här var det mer platserna än själva cacherna som var poängen så att säga.

 

Efter några km på kullersten, stigar och andra trevliga terränger beslöt vi oss för att prova på PT "29:an". Hade först ingen aning att det skulle bli så blandad svårighetsgrad och terräng, men vi lyckades iallafall logga några stycken på vägen hem. En terräng 5:a bland dessa. Stegen som ni ser på bilden hjälpte inte så mycket, för det var betydligt högre än 3 meter (6-7 kanske) Hmm, nu står vi med en stege i ett träsk utmed väg 29 - JÄTTENORMALT!!! Men efter lite balansövning och hjälpmedel från naturen lyckades vi!

 

Efter några loggar och några DNF:er hittade vi en annan PT som vi provade på och som verkade väldigt lovande ERPT!!! Tyvärr hann vi inte så många, utan vände sedan hemåt.

Efter den helgen har vi besökt lite olika platser - Ullared, Vaggeryd/Skillingaryd där GÖLA GC496B8 blev vår klara favorit , Vetlanda, Hånger där Bodaberg inte var loggad på över ett år - synn, det var riktigt vackert och där fick ju The rods se sin första levande vildsvinsgrisaknoe =)

 
BODABERG HÅNGER =) "Vadkänning" haha
 

Kära, kära Vetlanda ... jag skulle så gärna vilja sätta en pratbubbla på The rods här, men jag tror inte att det är så passande, inte på mig som håller kameran heller. Vi har nu lyckats att logga Challenge 150 loggar i Vetlanda kommun. Ska själv lägga ut en challenge idag, men kommer kanske inte att få den godkänd?!

HATALISTA:

Röjning och ris

Stenhien

Träsk

Fästingar...

Vetlanda har vi ju faktiskt börjat få upp ögonen för nu, vilka fina platser det finns som man inte haft en tanke på tidigare =)

  Jo, vi var ju en sväng till Ullared också, men det var inte lätt att tänka caching där med två shoppingglada tonåringar. Jag och The rods provade på först EN av gömmorna - där en man satt i rullstol och hade koll över hela området. TVÅ, gömman var precis bredvid en husbil där ett gammalt par gick och betraktade området. TRE - Kundvagnsrace - njäää, inte när halva besättningen av vagnar (6700) var i rörelse, men det är klart man kikade "ner" i andras vagnar endel, pinsamt, mja?! Detta får bli en "After Office hour..."

Varför finns det ingen WEBCAM i Ullared??? För här står vi ju! hejhej

 

Då så, då var vi tillbaka till ERPT i Kronoberg/Blekinge. Dagens mål var 100 loggar på ett kalenderdyng, en Challenge av "Team Mojito" som jag kikat länge på och inte fattat att det var möjligt. Vi ska säga som det är; Kolla metrarna, gasa, bromsa, springa, logga, kolla kartan - metrarna, gasa, bromsa ... så när vi kom till Karlshamn för att köpa mer dricka "brann" bromsarna, det osade på hela City Gross parkering och det röööök!!! DET var pinsamt =)

Men vi klarade det och tänker inte göra om det, punkt slut =)

Då vi tog de sista cacherna var jag nära att köra upp oss båda till "Fasta Paviljonen" i Säter (helt koko i huvudet), den har ju trots allt idag fått 274 favoritpoäng. Vår absoluta favoritmyst hittills, men vi har många roliga kvar där uppe och vi åker snart och hälsar på The rods far i Säter och fortsätter vår "mental tour". Kolla sista bilden, ser ut som vi missat att logga pricken i frågetecknet.... det blir vår nästa utmaning. Ha det gott alla.

   

 


Av Carina Gustafsson - 4 juni 2015 11:44

Igår hade vi lite bättre tur med vädret. Ja, alltså det regnade inte, men halv storm kan man nog lätt säga att det var i vindbyarna. Idag ska vi iväg på lite annat, för man har ju trots allt ett annat liv också, haha, men ikväll kanske det blir en liiiiten runda. Kanske sonen ska med, ska i så fall bli spännande att se hur länge han står ut!

Det här är lite småkul:

 

Här kommer vi från en bred asfalterad väg där man får köra 40 km/h och nu när vi ska in på en mycket smal slingrig grusväg får vi öka till 70 km/h.


 

Här kommer vi ut från den smala 70 och får nu sakta ner till 40 igen. Jo, man förstår ju att det är 40 i tätbebyggt område, men att man bara KAN köra 70 på skogsvägen är lite ironiskt =D


Stampis tycker till

Häromdagen läste jag på Sävsjöappen att en kvinna anmält en skadegörelse på en grind som var stängd in till hennes ägor. Mannen hade på natten lyft av grinden, då dess lås gått sönder, och kört vidare in på ägorna utan att rätta till efter sig. Jag tänkte OPS! OPS! Nu är det länge sedan, men jag kan erkänna att jag lyft av ett par grindar genom åren - men de har ju inte varit låsta förstås. Funderade självklart om det kunde röra sig om en geocachare, men det finns inga gömmor i närheten, så vi kan andas ut.

Vem kan räcka upp handen och säga "Har aldrig lyft av en grind!)?

Av Carina Gustafsson - 3 juni 2015 10:12

   Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här. Det har inte blivit så många äventyr den sista tiden. Det beror främst på två anledningar. 1: Har genomfört en operation (alltså läkaren har gjort en på mig haha) vilket har medförst att jag inte kunnat gå i svårare terräng, kröpit under broar eller klättrat och annat mysigt. 2: VÄDRET! Vi var ute igår, den 2 juni och det regnade ... ja, som Forrest Gump sa i filmen; "Fint stickande regn och riktigt tungt, blött regn, regn som föll från sidan, och ibland tycktes regnet till och med komma rakt nedifrån. 9 grader (utan vind) och hur kallt var det då inte i denna blåst. Vi gav oss som sagt ut ändå igår, bara för att vi kan =) TROTSADE vädret. Hamnade i Skillingaryd för att fortsätta leta upp några som vi inte hunnit med tidigare. Vädret satte sedan STOP! för oss:

  

Varför glömde jag regnbyxorna? Stövlar hade jag med mig i bilen som ombyte, men inga extrasockor. Får nog fundera på att lägga i ett "överlevnads/ombytes-kit" i bilen och bli en smartare geocachare!


STAMPIS TYCKER TILL!


CATCHE!

Mmmm =)

My namn is Catche - Johnny Catche, haha!

Jag ska ut och fånga en catche, se den flyger ifrån mig och jag måste springa efter för att få tag på den, hjääälp!!!

Nä, jag ska inte göra människor till åtlöje, jag har själv varit där, men det märkliga i detta är nog att de flesta börjar med att säga catche, innan någon "ryter till" CACHE!

 

Hittad!

Ja, men det är ju jättebra av dig, för det kanske var en cache som var både svår eller välarbetad eller har du kommit till en plats som är underskön! Jag skulle nog vid en sån här gömma iallafall vilja ha ett litet tack =/ ... är jag ensam om det?

ANDRA SIDAN finns det faktiskt dem enligt min mening som har hittat en egen nisch. "Hittad" skrivs av många, men att skriva en personligt inlägg även om den inte innehåller tack, kan faktiskt vara lite charmigt. Ni får gärna säga emot!

Ex: "Se på fan där var den" =)

 

Under broar

Det är en av mina favoritgömställe att leta på, där man kan krypa under, sitta en stund och lyssna på porlande vatten, det är ett annat ljus ... kanske får chans att se strömstare, forsärlor, fiskar som står eller slår. Jag placerade själv en gömma under en liten fin bro för ett tag sedan men fick ta bort den. Den var bara placerad på ett fundament under, men staten har sagt NEJ. Då tänker jag; av alla dessa 100 broar jag kröpit under, är det ingen av DEM som tillhört staten? I Dalarna var vi till och med under en järnvägsbro! Jag är ju inte den som bråkar utan flyttade snällt min gömma till en mörken rot istället (hade inga andra uppslag)

 

Min drömbro finns i Scotland OVERTOUN BRIDGE

Det sägs att varje år är den minst en hund som plötsligt kastar sig ut från bron och de vet fortfarande inte orsaken till detta fenomen. Och visst finns det gömmor här så, en dag kanske ....

 

Nu ska det förberedas för nya äventyr, vädret ska ju trots allt bli bättre framåt veckan.

Hej så länge

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards