Direktlänk till inlägg 23 juni 2015

Midsommarhälsningar

Av Carina Gustafsson - 23 juni 2015 21:06

En sväng till Dalarna i midsommartid <3 ... faktiskt för första gången även om jag varit där vid flera tillfällen. Tog det lilla lugna i trafiken, för det tycktes som alla var på väg uppåt. Stannade och sträckte på benen, drack kaffe och tog givetvis en och annan cache. Första stoppet var Brahehus (såg inte kvinnan som oxå fotograferade på plats förrän vi kom hem och kollade fotona).

 

Östgötaslätten bjöd på historisk spännade platser som dess CO hade tagit vara på och visat. runstenar, danskar o svenskar som krigat och dessa underbara vinbärssnäckor. De är inte vanliga där vi bor, men en dam hade tagit hem några stycken från Öland och sedan har de levt kvar i en dunge i Lammhult. Tog hem ett par till min trädgård för några år sedan, men de försvann tyvärr. Det är väl dessa man gör Escargot på, men jag vet inte om jag vill smaka?!

 

Några gånger har jag åkt förbi Kopperberg, men aldrig stannat upp för att se dess centrum etc. Vi blev glatt överraskade av ett så fint tingshus, som numera används som turistbyrå (eller kanske rent av båda?). Kyrkan var också fantastiskt häftig, glömde ta foto, men stilen var ungefär i samma stil som tingshuset.

 

På backen hittade vi ett slängt, tomt plopppapper (det blev många P), men sånt hann vi inte med nu, haha, utan vidare mot Dalarna.

Den HÄR undergången känns säkert igen!!!

 

Midsommarafton fylldes med fågelsång, regnskurar, cacher, shopping, sill & potatis hos svärfar i Säter, romantisk promenad i Säterdalen. Säterdalen vill jag hemskt gärna rekommendera. Om ni ändå ska besöka den populära "Fasta paviljongen", så ta ett besök i Säterdalen också =) Det kom fram en man till oss som frågade; "Var inte ni nyss i Åsgårdarna"? "Jajemän, vi är lite överallt, svarade jag". Gav inte någon energi på att berättade VARFÖR vi tycktes vara överallt, ha!

Vi satte ut mot kärleksudden och vi blev inte besvikna. Det var en rofylld vik där två sångsvanar låg på ägg. Gräsänderna hade redan fått sina ungar och de följde sina föräldrar som små pilar. Spruthuset, som ni ser på bild (som faktiskt var ett pumphus) låg inte i samband med kärleksudden/stigen. Den låg ett stycke från samället där Jussi Björling ligger begravd. (På Stora Tunas kyrkogård). MEN vi tyckte det var ett roligt och "lämna till fantasin" ord ...

I Säter, förutom det nämnda så rätade vi ut några DNF:er som vi hade samlat på oss sen sist, tittade till "Fasta" så att den fortfarande var "öppen"...

 

Ett del av "Fasta paviljongen"!

 

Kan det bli billigare? MAXI i Borlänge.

 

Mycket fint i Säterdalen att välja på!

 

Valde att INTE bestiga denna backe idag! Förresten fanns det ingen "BURK" på just detta ställe, annars hade vi förmodligen knatat upp  =)


  

Midsommardagen är då man firar!!! hos våra vänner i Rälta utanför Insjön. Från Säter satte vi upp mot Clas Olsson för att kolla om vi kunde göra några fynd innan den trevliga festen började. Väl framme i Rälta blev det grillat och sedan fika i mycket trevligt sällskap. Sen blev det dax för majstångsresningen. Vädret började bra, men det mörknade i horisonten. Efter ca halva resningen släppte himlen lös!!! Masarna och spelemännen, inklusive skådisen Stefan Ljungqvist höll minen och gjorde stordåd i ösregnet. INGA sura miner här inte =)

 

 

 

 

På söndagen var det dax att köra hemåt. Svängde förbi Säter för att säga ett ordentligare "hejdå" till svärfar. Trafiken hade nu vänt och börjat köra söderut istället, men vi tog det lugnt. Vi var trötta, men stannade på några ställen för att logga en och annan cache. Hittade en vars namn lät mycket intressant. Vi stannade till och gick en bit i kanten av en åker tills vi kom fram till platsen. Fattade inget först, men Uffe sa; "Här är ju fullt med kadaver!!!" Platsen visade alltså att flera kor aldrig blivit nergrävda - utan hade bara slängts ut i skogen.

Vi mådde lite illa, men andra sidan är det ändå intressant att se hur det kunde gå till förr och jag HOPPAS att det inte sker idag!

  

Slutet gott, allting gott. Vi avslutade först med en kvällspromenad i Askersund och till sist en lite längre strandpromenad i Gränna.

Hoppas att alla haft en så underbar och fin midsommar som vi haft =)


 
 
Ingen bild

Min

24 juni 2015 09:39

Vilken resa! Låter jättekul och spännande, roligt att läsa om. Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Gustafsson - 7 juli 2016 20:13

Idag skulle det bli fint väder, så jag satte mig en dag och planerade en rutt åt oss. Sen blir det ju inte alltid som man planerar, men man har ändå förslag att åka efter.   Du ser lite mossigt ut idag björken! Allt väl? Denna gömman var inte vi...

Av Carina Gustafsson - 31 maj 2016 21:11

        Idag var jag sorgligt nog och lämnade min Janis till ett katthem som jag respekterar mycket. Tanken är att Janis ska få ett nytt hem där människor och andra djur har tid med henne. Efteråt i Klavreström (för att underlätta saknaden) hitta...

Av Carina Gustafsson - 19 maj 2016 19:24


 

Av Carina Gustafsson - 19 maj 2016 18:50

Jag har inte varit på Gotland sedan jag var ca 5 år. Det jag minns var nyckelpigsinvationen, vart man än gick var man tvungen att krossa hundratals nyckelpigor och det flög pigor i håret ... jag hade låååångt hår och det var nästintill omöjligt att g...

Av Carina Gustafsson - 4 januari 2016 09:26

Precis när jag loggade in här för att skriva ringde min sambo och talade om att det varit jordbävning i Indien inatt och just i Indien befinner sig min bror med sambo och skådar fågel mm. Japp ... man har lärt sig under åren att tänka "så länge vi in...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards