Alla inlägg under augusti 2015

Av Carina Gustafsson - 26 augusti 2015 08:02

Drömde i natt att jag stod på en scen och folk började kasta tomater på mig. Kanske beror det på att en av mina tomater i växthuset har mognat, kanske beror det på att jag faktiskt har scenskräck. I skolan var teater det värsta jag visste. Kanske det beror på att jag och min sambo håller på att planera ett event och på platsen finns faktiskt en scen, där jag kanske bör vistas så att alla kan höra mig? För ett tag sedan fick jag en ny medicin - den är för blodtrycket, men läser man det finstilta så står det faktiskt också "i extremt ovanliga fall kan ****** användas för behandling och lindring av scenskräck"

Nåja, lite tomater har väl "ingen dött av"?! Jag är inte allergisk i alla fall.

 

Min lilla tomat =)

I natt har vi inte sovit mycket. Steg upp kl 05:00 med sambon för att köra honom till jobbet eftersom min bil är på verkstaden igen (dessa geovägar haha) På hemvägen rekade jag åter lite inför eventet och upptäcker några små brister som vi får ordna med ikväll. Det är ljuvligt att vara ute så här i ottan och se hur jorden vaknar ...

 

Ser ut som det brinner bakom träden när solen stiger upp!

 

De ser nästan "lönnmördade" ut de här bladen, trots regning sommar är det nu väldigt torrt i markerna.

 

 

I det här trädet skulle jag vilja ha en häftig gömma, men det ligger i en hage med taggtråd runt så jag tvekar ...

Jag har haft lite otur den senaste tiden med avverkning förresten, eller liiite ... 

Först var det min mörkerslinga som gick åt pipsvängen. Några har lyckats att logga den ändå, men nu är den fixat igen MEN ... de har röjt ner i princip allt så man går nu längs den stora vägen, kanske inte blir samma mysfaktor, en dag får den nog flyttas. Min gömma "No beaver" har fått gå i graven. Den satt i ett dött träd (eller hög stubbe) och det är mycket förståligt att senaste besökaren inte hittade något:

 

För några dagar sedan fick jag tips om att min slinga på elljusspåret var drabbat. Avverkning även här, men vi hittade alla, varav två låg på marken under nedsågade grenar, pust, vilken tur, bara att hänga upp igen i närmaste granne!

 

På morgonturen blev det lite kaffe ... kvar i termosen sedan igår mmmm, va gott =-( eller inte?!

 

Hur går det med lingonen har mina vårdtagare på jobbet börjat fråga. Mja ... de ser ju så röda och fina ut, men tittar man på baksidan är de ännu för bleka. Det dröjer nog några dagar till ...?

 

Nu blir det gos med barnbarnet och flyttstäd. Ha det gott alla =)

Hoppas på en jungfrufärd med nya båten ikväll!!!

Av Carina Gustafsson - 4 augusti 2015 17:57

Jag har verkligen, verkligen inte hunnit att sitta vid datorn mycket i sommar. Det har varit äventyr på äventyr, men nu har vi båda börjat jobba och har varit tvungna att sakta ner. Sedan sist har vi varit på Öland och jag hade först tänkt att dela med mig massor därifrån, men där hände inte så mycket egentligen, mer än att vi tältade två nätter i Böda Hamn - plockade ner tältet i ösregn för att sova de två sista nätterna på Ottenby vandrarhem. När vi anlände fågelstationen var vår enda tanke - DUSCHA - och givetvis kom det bara kallvatten från kranarna, så chefen fick springa dit och fixa och dona. I vår barack var endast vi och fyra hurtiga tyska gubbar som pratade om "Blå Jungfrun" En resa dit hade vi ju tänkt, men i och med regnet fick det vänta.

Äleklinta earthcache och Enerums earthcache fixade vi galant .....

 

.... men saknade "Blå Jungfruns" och "Alvaret" som får besökas en annan gång.

 

Men vad vi helst vill lyfta i detta inlägg är MATEN. Jag och Uffe brukar inte vara kinkiga när det gäller saker i stort, vi är jordnära och räds inte för mycket, klagar inte på träsk, att bryta naglarna eller små motgångar, men MATEN är för oss "helig"!!!

Vi kommer till "Kapten Blåskägg" intill Böda Hamn. Servitören hälsar och ber oss "slå oss ner" .... vi väntar och väntar och väntar! Jag ställer mig upp då servitören säger: "Oj, vi glömde visst er". Vi går därifrån. Dessutom gjorde de reklam för att ha XXX antal ölsorter, men inga var lockande för herrn!

Innan resan till Öland hade vi givetvis planerat att äta PLANKA i Löttorp, men det var ju stängt nu eftersom ca 80 personer drabbats av salmonella på restaurangen (vet inte rätt fakta). De har senare kommit på att det var KRYDDAN som orsakat salmonellan, som även används på andra ställen.

Vi besöker den välkända hamnkrogen i Färjestaden. Tjejen i luckan var sur!!! Hon ger oss en lapp med ett nummer och ska sedan ropa ut när maten är färdig. Det drar där vi sitter och vi flyttar bord. Hon kommer efter en stund med maten och ger oss en UTSKÄLLNING att vi bytt bord .... hallå! Hade tänkt att fråga om hon har mens, men sa inget (som vanligt)!!!

Vi kör Ölandsleden och hittar en fin krog vid kusten och beställer spätta. Vi får in maten och den ser fin ut, men den är inte genomstekt. Vi bara tittar på varandra och ORKAR inte säga till ....

Det sista vi gör på Öland är att beställa en pizza i Mörbylånga! Finner inga ORD så god pizza och gudomligt trevlig servicepersonal!!!

Tidigare i sommar var vi i Ullared då jag beställde fläskfiléplanka och köttet var inte genomstekt =(

Men NO orkade inte säga till ....

Inte för så länge sedan var vi i Vaggeryd, vi var så sugna på macka och bad om en RÄK-MACKA, men personen sa vid kassan: "Vi har inte sånt här" .... "Ok, sa vi, tack ändå" Vi gick ca 50 meter till en pizzeria och beställde en "Andreas". Vi har två ANDREAS, vilken vill ni ha? "Den med oxfilé och bearnaessesås!" OK ... efter en stund kom det in med en pizza med salami och nåt .... Vi tänkte: VA FAN!!!!!! Nu får det vara nog. Vi klaga, beställaren fick en utskällning av kocken och vi fick in rätt pizza! 

 

Byxelkrok/Öland

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards